Proč má síť čerpacích stanic Tank ONO nejlevnější benzín, je kvalitní nebo jde o podvod?

0

Roční obrat téměř 15 miliard korun s výtočí 533 milionů litrů benzínu a nafty ve čtvrté největší síti čerpacích stanic s 39 pobočkami po celé České republice. Tolik suchá data za rok 2016 o ryze české firmě, která začínala s jednou malou benzínkou v Plzni. 

Tank ONO vzniklo jako jediná malá benzínka v Plzni na Domažlické přestavbou původního obchodu. K rozvoji ji pomohla velká pracovitost majitelů bratří Ondrových a přetrasování tehdejšího hlavního tahu na Německo, které v roce 1997 svedlo tisíce řidičů k jejich stojanům.

Dnes má pobočky rozmístěné především v středních a jižních Čechách, Praze a pět čerpacích stanic má také na Moravě.

Nekonečným evergreenem jsou nejlevnější ceny v zemi. Už 21 let čelí ONO ročně desítkám kontrol od celníků, daňové správy i speciálního kontrolního úřadu. Nikdy se nepodařilo prokázat žádné machinace, za dobu existence síť čerpacích stanic dostala jen dvě pokuty za neodpovídající jakost, paradoxně šlo o příliš kvalitní naftu, ve které nebylo přimícháno dost diskutabilní bio složky, která podle některých řidičů škodí motoru.   

 

Sám majitel a dodnes také šéf první plzeňské pobočky, o jejich cenotvorbě říká, že vydat se na cestu jednokorunové marže znamená vyhlásit dlouhodobou válku všem okolo. Aby síť vykázala zisk 24 milionů korun, musí udržet obrovské obraty, v roce 2016 to bylo 14,7 miliard korun. Proto se nebojí, že se objeví u konkurence podobná strategie i dnes, zákazníci jsou velmi přísní a i ONO dokázali dostat do vyjímečné ztráty při posledním pokusu konkurenčního Shellu dostat firmu na kolena, neboť dávali při stejné ceně přednost světové značce. 

Pro srovnání, největší česká síť Benzina utržila v roce 2016 na svých 363 čerpacích stanicích jen o 20% více, celkem 18 miliard korun s průměrnou marží 3 - 4 Kč/litr s provozním ziskem před zdaněním 958 milionů podle EBITDA LIFO. Pomohlo jí i pozvolné přebírání 68 čerpacích stanic OMV, které upevňuje její dominantní postavení na trhu a téměř monopolní stanovení cen.

 

Ziskovosti, která podle Ondry může být srovnatelná s výrazně dražší konkurencí a násobně menší výtočí, pomáhá také doplňkový prodej a myčky. Uvádí z jedné ceny mytí 39 Kč náklady asi 29 Kč, dokáže tedy mírně vydělávat i na tak nízké ceně. Dalšímu rozšiřování sortimentu se ale brání, řidiči jezdí k ONO především tankovat. 

Patří do rubriky: Spotřeba paliva
Upravit
comments powered by Disqus