Princip auta na vodík je známý už desítky let, jaká je jeho cena a jak funguje?

Vodíkový pohon palivovými články je vedle elektromobilů na baterie budoucností hybridních alternativních technologií a má ambici nahradit spalovací motor na benzín nebo naftu. Konkuruje jim především nezávislostí na fosilních palivech, dá se vyrábět z různých zdrojů a je prakticky nevyčerpatelný. 

0

Vodík je narozdíl od současných fosilních zdrojů prakticky nevyčerpatelný, dá se vyrábět z mnoha zdrojů a nepodílí se na zvyšování emisí skleníkových plynů, protože po jeho spotřebování vzniká jen vodní pára. 

 

Hybridní vodíkový pohon napájí elektromotor, energie vzniká reakcí vodíku a kyslíku, narozdíl od elektromobilu, kde je zdrojem baterie dobíjená z externích nabíjecích stanic. Vodík se vyrábí různými způsoby, zatím nejčastěji ze zemního plynu, ropy nebo uhlí, malá část elektrolýzou vody, při které se štěpí vazba mezi vodíkem a kyslíkem průchodem stejnosměrného proudu. Dalšími je biomasa přírodním rozkladem organických látek pomocí bakterií, jaderné štěpení nebo výroba vodíku štěpením vody pomocí slunce.

Skladování vodíku

V současnosti je nejobvyklejší skladování v plynném stavu pod tlakem 350 barů v ocelových nádobách, nebo 700 barů nádržch vyrobených z uhlíku. Skladování je možné i v kapalném stavu, kde ale dochází k velkým energetickým ztrátám během chlazení. Alternativní technologie v budoucnosti umožní i ukládání do pevných látek. 

 

Auta na vodíkový pohon

Vodík v autech lze použít přímo v upraveném spalovacím motoru podobně jako benzín nebo v palivových článcích, které mají na starost proměnu vodíku na elektrickou energii pro elektromotor. Vodík se dnes testuje v automobilech i autobusech, vyjímečně v letadlech nebo lodích. 

 

V Evropě je ve vývoji vodíkového pohonu nejdále Německo zejména díky BMW, jako ukázkové vozidlo byl zvolen také Hundai ix35 Fuel Cell nebo Opel HydroGen 4. Evropská města jako Berlín, Barcelona nebo Londýn zařadily autobusy na vodíkový pohon pro hromadnou městskou dopravu, testování také probíhá v Neratovicích, kde vznikla už před lety první čerpací stanice pro testovací autobus české výroby. 

 

Cena vodíku pro automobily

Současná cena vodíku pro 120 litrovou nádrž na 600km dojezd např. Toyoty Mirai, která se letos v červenci objevila v ČR na konferenci, je v Německu 50EUR, časem má klesnout asi na 5 EUR/kg. U nás však nenatankuje, vyžaduje vysokotlakou plničku 700 barů, ale v Neratovicíc je k dispozici pouze 350 barů. Spotřeba vodíku se uvádí asi 1,2kg/100km. 

Patří do rubriky: Spotřeba paliva Auta na vodík
Upravit
comments powered by Disqus