Znáte pravidla bezpečné jízdy po dálnici? Některá jsou povinná, jiná ohleduplná

Nazapomínáte na uličku pro záchranná vozidla, povinnou jízdu vpravo, zařazování tzv. do zipu? Přinášíme shrnutí nejdůležitějších pravidel ohleduplné jízdy po dálnicích. 

0

Dálnice vznikly pro urychlení dálkového cestování, bez křižovatek, s oddělenými směry jízdy ve více pruzích a se speciálními připojovacími pruhy pro bezpečné nájezdy a sjezdy. Aby byla jízda plynulá, je vhodné a někdy i povinné dodržovat některá pravidla.

Plynulé zrychlování

Při připojování se na dálnici využívejte celou délku připojovacího pruhu. Ukazatel směru dávejte ideálně až v okamžiku, kdy máte dostatečnou rychlost pro bezpečné zařazení do průběžného pruhu. 

Správná rychlost

Ve většině evropských zemích, včetně České republiky, máme nejvyšší povolenou rychlost 130 km/h, vyjímkou je Německo, ale i tam jde o rychlost doporučenou, při jejím překročení jste přísněji posuzování v případě nehody. Nejnižší rychlost je 80km/h, pokud ji nemůžete dodržet, musíte dálnici opustit. 

Správný odstup

Pro doržení správného odstupu platí letité pravdilo poloviční rychlosti. Při rychlosti 120 km/h by jste měli mít odstup od vozidla před sebou 60 metrů. Jak to odhalíte? Sloupky na krajnici jsou od sebe vzdáleny vždy 50 metrů. 

Držíme se vpravo

Na dálnici máme ze zákona povinnost držet se v pravém jízdním pruhu, ostatní jízdní pruhy slouží pro předjíždění, to platí i na víceproudové dálnici. Uvědomte si, že i soustavnou jízdou ve středním pruhu můžet brzdit provoz, proto není na místě se divit, když by vás tudy někdo rád předjel.

Záchranná ulička

Nezapomeňte, že v poslední verzi vyhlášky je stanovená povinnost vytváření uličky pro vozy s přednostním právem, sanitky, policii nebo hasiče, ale i dálniční hlídky. Ulička se vždy vytváří v prostředním pruhu, na víceproudových dálnicích mezi levým a středním pruhem.  

Trpělivost při předjíždění

Při zahájení předjíždění by neměl chybět pohled do zpětného zrcátka a hlídání mrtvého úhlu, směrovka a následně se zařadit s dostatečným odstupem. O tom, jakou rychlostí předjíždět, pravidla silničního provozu neříkají, slušnost však káže, že pokud již předjíždíte, měli byste být výrazně rychlejší. Pokud na předjížděcí manévr potřebujete více času, buďte trpěliví, zkuste se vyvarovat najíždění na vůz před sebou nebo problikávání.

Předjíždění z pravého pruhu je zakázáno

Předjíždění zprava je na dálnici zákonem zakázáno a silniční hlídky ho přísně pokutují. Vyjímkou je souběžná jízda ve městě. Pokud jste však v koloně a pravý pruh je rychlejší, nebere se to jako předjíždění.

Chování při poruše a v odstavném pruhu

Bezdůvodné využívání odstavného pruhu je zakázáno. Pokud nemáte poruchu nebo nehodu, nesmíte v něm ani bezdůvodně zastavit. Pokud zastavíte, vyhněte se otevírání dveří do vozovky. Mějte na paměti brzdnou dráhu rozjetého kamionu a počítejte také se značným tlakem vzduchu při jejich průjezdu. 
 
Pokud máte poruchu, zachovejte klid a neprovádějte neočekávané změny směru, zbytečně prudce nebrzděte, i s prázdnou gumou se dá plynule zastavit. Zapněte varovné blikačky a co nejplynuleji se zařaďte do odstavného pruhu.
 
Posádka vystoupí pravými dveřmi a projde co nejdál za svodidla. Řidič si oblékne reflexní vestu a umístí výstražný trojúhelník ve vzdálenosti 200 metrů od vozidla. 
Tip: obal od trojúhelníku si nechte položený na sedadle spolujezdce. Tak ho potom nezapomenete na silnici.
 

V koloně nevystupovat, necouvat a neotáčet se

Na vozovku dálnice můžete vstupovat pouze tehdy, pokud chcete zajistit místo nehody. Jinak je vystupování během dopravní kolony zakázáno. Často můžeme sledovat pobíhání dětí v koloně nebo chorvatské hry s míčem mezi stojícími auty. V ČR je bezdůvodné vystoupení pokutováno. 
 
I v koloně platí, že telefonovat lze pouze v případě, že je motor vypnutý. Nemluvě o couvání či otáčení, které je na dálnici vždy jedním z nejzávažnějších přestupků s vysokými sankcemi. 
 

Zipování

Zipování je plynulé zařazování jednotlivých vozidel na střídačku, když se doprava zužuje do jednoho pruhu, např. při projíždění kolem nehody nebo stavebních omezeních. Aby zipování opravdu fungovalo, je třeba se řadit až v posledním možném okamžiku. Správné zipování významně zrychluje dopravu, vždy zapomeňte na vlastní ego a umožněte jednomu vozidlu zařadit se před vás. 

Dostatečně natankovat

Nezapomeňte dostatečně natankovat a při prázdné nádrži nehledejte nejlevnější čerpací stanici, vyberte první, která je na cestě. Pokud vám dojde palivo, dojeďte včas do odstavného pruhu a kontaktujte dálniční policii, která vám ho přiveze, nikdy nestopujte. 

Odtažení pouze k nejbližšímu výjezdu

Odtahové vozidlo se musí postavit vždy před tažené. Na vadném vozidle musí fungovat řízení, výstražné směrovky a brzdy. Vozidlo se po vlastní ose může odtahovat pouze po nejbližší výjezd z dálnice. 

Neohlížet se a neokounit

Každý rok eviduje policie desítky nehod čumilů, kteří si nutně museli prohlédnout nehodu na úkor řízení. Kolem zabezpečených dopravních nehod projíždějte plynule a obezřetně, abyste nezpůsobili další srážku. 
 
Pokud projíždíte kolem nehody mezi prvními, jste povinni poskytnout první pomoc. Zapněte výstražné směrovky a poskytněte první pomoc zraněným. Ostatní spolujezdci nebo řidiči ať zatím zavolají záchranku a neprodleně umístí výstražný trojúhelník. Pokud jste účastníkem menší nehody, zajeďte do odstavného pruhu. Teprve potom vystupujte, volejte policii, bezpečnost je vždy prvořadá!
Patří do rubriky: Motorismus
Upravit
comments powered by Disqus